
 1 

THE MEDIA SLANDERS POPE BENEDICT XVI 
 

By Jim Seghers 
 
The Murphy Case 

On March 25, 2010 in a fallacious front-page article the New York Times charged Pope 

Benedict XVI with failure to act against Fr. Lawrence Murphy when, as Cardinal 

Ratzinger, he was the head of the Congregation for the Doctrine of the Faith.  Murphy 

was accused of molesting boys at a school for the deaf in Wisconsin.  Subsequently, 

media sources uncritically reproduced or cited the New York Times article without 

checking its accuracy, which they could easily have done by examining the supporting 

data available from the New York Times website that refuted the allegations.  It is sad to 

realize this and other similar articles reflect the current state of American journalism.  

What are the facts in this case? 

 

Fr. Murphy left St. John's School for the Deaf in the Milwaukee Archdiocese in 1974, 

after accusations of sexual abuse.  He was granted a "temporary sick leave" and moved 

by Archbishop William E. Counsins of Milwaukee to the Diocese of Superior in northern 

Wisconsin.  Nineteen years later in 1993 Archbishop Rembert Weakland of Milwaukee, 

who became archbishop of Milwaukee in 1977, oversaw an investigation in which Fr. 

Murphy admitted to sexual misconduct with nineteen boys.  According to Canon Law 

(the legal code of the Catholic Church) it was the responsibility of Archbishops Counsins 

and Weakland to administer penalties against Fr. Murphy for his reprehensible behavior.   

 

The current archbishop of Milwaukee in a homily on March 30 clearly placed the blame 

for mishandling the Murphy case on his predecessors: 

“Mistakes were made in the Lawrence Murphy case. The mistakes were not made in 

Rome in the 1996, 1997 and 1998. The mistakes were made here, in the Archdiocese 

of Milwaukee, in the 1970s, the 1980s and the 1990s, by the Church, by civil 

authorities, by Church officials, and by bishops.” 

 

On July 17, 1996 Archbishop Weakland wrote to the Congregation of the Doctrine of the 

Faith headed by then Cardinal Ratzinger.  This was in preparation for a full canonical 

trial of Fr. Murphy, which Archbishop Weakland ordered.   Fr. Murphy received official 

notice from Archbishop Weakland of a canonical trial against him on September 10, 

1996.  Preparation for this trial continued in Milwaukee in 1997.  In 1998 Fr. Murphy 

wrote to Cardinal Ratzinger asking that in light of a recent stroke he be allowed to end his 

days in peace.  As a result Cardinal Ratzinger’s deputy, Cardinal Tarcisio Bertone, not 

Cardinal Ratzinger, suggested that the trial might be terminated in lieu of sanctions 

against Fr. Murphy administered by Archbishop Weakland.   

 

However, that suggestion was never followed.  The documentation available on the Times 

website indicates that the canonical trial against Fr. Murphy was never stopped by anyone 

other than the death of Murphy on August 21, 1998.   Two days prior to Murphy’s death 

Archbishop Weakland stated that he intended to halt the canonical trial and proceed to 

remove Fr. Murphy from the priesthood, an action he should have done without a 



 2 

canonical trial back in 1977.  The canonical judge in the Murphy case, Fr. Thomas 

Brundage, reported on March 30, 2010 that, contrary to the Times article, the canonical 

trial was never halted-- by the Vatican or by the archdiocese-- and Father Murphy was a 

defendant at the time of his death.  

 

Father Brundage was the judicial vicar for the Milwaukee archdiocese at the time of the 

Murphy case.  He also reports that reporters never contacted him to verify details of the 

case.  Moreover, he declares that statements attributed to him in the New York Times 

article were taken from handwritten notes were not written by him but by someone else.  

 

Misrepresentation by the Arizona Daily Star 

On April 1, 2010 The Arizona Daily Star repeated the slanderous allegations made in the 

Times article and claimed that Bishop Moreno’s “frustration” with the slow process of 

cases against Fathers Michael Teta and Robert Trupia was caused by the Congregation of 

the Doctrine of the Faith headed by Cardinal Ratzinger.  Both these priests were laicized 

in 2004 after long delays; Teta was suspended in 1990 and Trupia in 1992. 

 

However Bishop Gerald Kicanns of Tucson affirmed that the frustration expressed by 

Bishop Moreno “clearly refers to the challenge of getting the case resolved locally and it 

did not refer to a frustration with the Congregation for the doctrine of the Faith.”  Then he 

added: 

“Pope John Paul II's decision to transfer the competency for dealing with allegations 

of sexual abuse of minors by clergy to the Congregation for the Doctrine of the Faith 

[in 2001] and his granting of an administrative removal of a priest from the clerical 

state have been immensely helpful to our Diocese in resolving these difficult 

situations,”  

In regard to the cases involving Teta and Trupia, Bishop Kicanns asserted that Cardinal 

Ratzinger’s office sought to expedite these cases not impede them. 

 

ABC News  

On April 1, 2010 an ABC News headline read: “New Questions About Pope Benedict’s 

Role in Sex Scandal.”  The implication, of course, is that Pope Benedict was soft on 

priests who committed sexual abuses.  However, the text of the story gives a very 

different picture.  It claims that Cardinal Ratzinger was prevented from censuring Fr. 

Marcial Marciel by powerful friends inside the Vatican.  However, the article affirms that 

when he was elected Pontiff, Benedict XVI promptly took action against Fr. Maciel. 

 

The Hullerman Case in the German Diocese of Essen 

In 1979 Fr. Peter Hullerman was accused of abusing boys.  The priest was transferred to 

the diocese of Munich, which was then administered by Archbishop Joseph Ratzinger.  

Fr. Hullerman was sent to the Munich diocese for therapy.  At that time it was generally 

believed that therapy could be effective in curing sex offenders.  Subsequently, Fr. 

Hullerman was returned to the ministry and continued to abuse boys.  

Newspaper articles around the world, including the Times on March 26, 2010, claimed 

that Archbishop Ratzinger was at fault, because he personally approved Fr. Hullerman’s 



 3 

reassignment.  However, Mgr. Gerhard Gruber, then the Vicar-General of the Munich 

Archdiocese, acknowledges that he alone made the decision to return Fr. Hullerman to 

pastoral work.  Furthermore, he declared that Archbishop Ratzinger was not aware of his 

decision.   

 

Conclusion 

It is ironic that these slanderous accusations are made against Pope Benedict XVI, the 

man who has done more than anyone else to combat sexual abuse in the Church.  "No 

one has been more vigorous in cleansing the Church of the effects of this sickening sin 

than the man we now call Pope Benedict XVI,” reports Archbishop Timothy Dolan of 

New York last Sunday. 

The Congregation for the Doctrine of the Faith under Cardinal Ratzinger did not become 

routinely involved in sex-abuse cases until 2001 – four years before Cardinal Ratzinger 

was elected Pope.  His decision in cooperation with American bishops to bypass full 

canonical trials, often criticized by canon lawyers and some Vatican officials as a 

betrayal of due process, allowed bishops to act quickly and decisively when sex-abuse 

accusations arose. 

 

The dramatic progress that the Catholic Church in the United States has made could 

never have happened without the insistence and support of Pope Benedict XVI who now 

being maligned by groundless innuendo and false statements. 


